Tablet Ergonomie

Ergonomische tips voor het gebruik van tablets en iPads




De meest voorkomende manieren van vasthouden en het gebruik van tablets legt grote druk op de nekspieren van een gebruiker – vooral in vergelijking met typische desktop computer configuratie- en spant de spieren van hand, arm en schouder.
De effecten van tablet gebruik op het bewegingsapparaat kan worden beperkt door het gebruik van accessoires die de musculaire belasting verlichten bijvoorbeeld handgrepen, tabletstandaards (tafelstandaards en vloerstandaards) en accessoires die ervoor te zorgen dat tablets goed worden geplaatst voor individueel gebruik.

Ergonomic Solutions White Paper: The ergonomics of tablet use in business applications (PDF).

Welke ergonomische problemen komen we in de praktijk tegen bij tablet gebruik?

  1. Het vasthouden van de tablet tijdens het gebruik
    Hoewel een tablet  in verhouding tot een laptop niet veel (circa 600 gram) weegt, kan de belasting voor sommige spieren toch (te) hoog zijn. Vaak wordt de tablet bij het typen met één hand vastgehouden in een soort pincetgreep, terwijl de andere hand het scherm aanraakt.  Doordat je de tablet in een hoek vasthoudt, is er een hoge belasting van de hand. Die belasting wordt verhoogd door de druk op de tablet bij het aanraken van het scherm met de vingers van de andere hand. Om deze krachten te weerstaan moet je bij eenhandig gebruik relatief hard knijpen. Bij langdurig gebruik ontstaan hierdoor vermoeidheids- en overbelastingsklachten (RSI)  in bijvoorbeeld de duim, hand, schouder en nek. Om dit te voorkomen kun je het tablet beter ondersteunen met je onderarm.

  2. Een overmatige hoofdflexie
    Deze vooroverbuiging van je hoofd leidt tot een hoge belasting en spanning in de nekspieren. Wanneer je een laptop op schoot gebruikt, kun je het scherm onafhankelijk van het toetsenbord kantelen. Dat is bij een tablet niet mogelijk. Hierdoor moet je een bepaalde kijkhoek aannemen, die ook gevolgen heeft voor de bedieningshoek van het toetsenbord en omgekeerd. Hoe lager de positie van het beeldscherm, bijvoorbeeld in de schoot, hoe groter het risico van nek- en schouderklachten kan worden bij gebruikers. Je kunt niet, zoals bij een laptop, het scherm ten opzichte van het toetsenbord kantelen.